Klonování "Klonování neboli řízkování je jedna ze základních dovedností, které si úspěšný indoor pěstitel musí osvojit." Při indoor pěstování bývá hlavním omezujícím faktorem prostor a světlo. Toho není nikdy dost, takže je třeba zamezit jakémukoliv plýtvání. A k tomu nám slouží klonování. Řízek je totiž přesným genetickým duplikátem matky, a to nám umožňuje pěstovat pouze zdravé silné jedince pomocí selektivního výběru. Můžeme tak především eliminovat samce, kteří zbytečně zabírají místo a komplikují pěstování sinsemilly. Klonování jde ale dál: umožňuje ze kandidátů vybrat pouze ty, které nám vyhovují svými jedinečnými vlastnostmi (výnosnost, krátká doba květení, nízký vzrůst). Pro dobrý výnos z pěstování je třeba co největší stejnorodost pěstovaných rostlin. A tu nám zajistí právě řízkování - produkcí identických rostlin. Hlavním argumentem proti klonování bývá degradace genetického materiálu řízkováním několika generací zasebou. Proto se snažíme matku udržet dlouhodobě. K tomu slouží podobné techniky jako pro bonsaje (zaštipování a především málo místa pro kořeny). Dobře živená matka výšky kolem 20 cm, je schopná produkovat až 10 řízků každých čtrnáct dní. Pod 18-ti hodinovým světlem je takto schopná žít až 10 let v závislosti na varietě! Užitečnou pomůckou pro řízkování je aero-cloner, jehož stavbu si ukážeme v dalším čísle. Dnes popíšeme obvyklý způsob řízkování. Držíme se těchto zásad: Řízky bereme nejlépe ze zdravé, dobře zajištěné matky ve vegetativní fázi. Řízkovat se dá i při kvetení (je potřeba ostříhat všechny květy z řízku), ale úspěšnost je mnohem nižší, proto se používá tzv. reveging. Kytka se nejprve nechá dozrát a potom vrátí zpět na cyklus 24/7. Po několika dnech kytka přejde na růst. Pro řízky vybíráme měkké flexibilní větvičky, nejlépe z dolních výrustků rostliny. (1) Řežeme řízky dlouhé 5-8 cm čistým ostrým břitem. Pod posledním kolénkem provedeme diagonální řez, který podporuje růst kořenů. Odřežeme většinu listů, kromě vršku a možná jednoho páru listů. (2) Zaléváme pravidelně vodou s upraveným pH (5 - 5,5) BEZ jakýchkoliv hnojiv (opak vede ke hnití). Můžeme přidat gel na klonování. Pro hydroponii by voda měla mít teplotu kolem 22°C. (3) Jako médium používáme buď řízkovací kostičky rockwoolu (pro úpravu pH je třeba je na 24 hodin namočit do vody s nízkým pH 5) pro hydroponii, nebo 50-ti procentní mix rašeliny s perlitem (perfektně drží vlhkost) pro klasické pěstování. Hlínou vyplníme rašelinové květináčky, kterými mohou kořeny prorůst, takže kytky netrpí šokem z přesazování. (4) Na nezakořeněné řízky svítíme fluorescentními zářivkami cyklem 24/7. Preferujeme chladné bílé světlo, 20 wattů na čtvereční stopu (stopa je zhruba 30cm). Zářivku zavěšujeme 2 - 5 cm nad vrcholky rostlin. Někteří mají řízky také pod plastovým krytem udržujícím vlhkost a třikrát denně stříkají řízky rozprašovačem (destilovanou vodou). Z dalších vychytávek ještě jmenujme sprej proti uvadání, ale není to nutnost. Řízkování cannabis je samo o sobě dost jednoduché, stačí dodržet daný postup. Mnohdy nejlepších výsledků dosahují pěstitelé s nejprimitivnějším systémem na řízky. Řízky by měly zakořenit během jednoho až třech týdnů. Ze začátku se návod na řízkování zdá poměrně složitý, ale jakmile nařízkujete první várku, víte jak na to, a další už bude mnohem lehčí.
_________________ Mad Head Semínka od Hlavy
|