grower forum Bohemiaseeds , grower bazar free.

forum pro všechny , free speech forum - svoboda slova
Právě je úte 03. pro 2024 17:38:28

Všechny časy jsou v UTC




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 02. úno 2014 2:24:49 
Offline
Mad Head
Uživatelský avatar

Registrován: stř 29. led 2014 2:32:33
Příspěvky: 436
Jak se připravit na vysazení outdoor - předpěstovat?

Podle uživatele OK:
Předpěstování a příprava na vysazení outdoor
Verze 1.05, upraveno podle vhodných přípomínek uživatele Majkla + přidány nové poznatky; změny oproti minulé verzi označeny kurzívou.
Ve většině bodů je postup podobný jako u pěstování rostlin indoor.
Přípravu pěstitel začíná 7. až 21. dubna - dolní hranice je pohyblivá - pokud se nebude nijak zvlášť odchylovat, nezáleží na stáří předpěstované rostliny. U horní hranice je to horší - nesmíme začít pozdě, protože kytičky si musí venkovním teplotám zvyknout a odrůst alespoň 10 cm - výšku zámerně neuvádím v patrech. A to z několika důvodů: a) není přesně dané, od kterého patra se počítá (zda-li je to již od prvního oválného děložního nebo až od typicky zubatých lístků), b) hojnost větvení záleží na pěstebních podmínkách jako světlo, kvalita půda aj., c) finálně také může záležet na modelu a poměru sativa/indica.
Vraťme se ale zpět. Takže na stůl vysypeme semínka (mně se osvědčilo pod ně dát ještě arch bílého papíru nebo ubrousek - aby nám semínka nesplývala s ubrusem a také se potom snáze zbylá semínka sypou zpět do pytlíčku (nebo v čem to máte :-)). Vybíráme semena velká, tmavá a pokud možno s voskově matným povlakem - ale pozor na plíseň (k té se ještě dostaneme). Kdesi jsem na Internetu četl, že dobrým znakem je hnědé až černé žíhání - nesmysl. Nehledejte žádné specifické flíčky, je to zbytečné.
Takže máme vybráno. Připravíme si ten menší talířek (na dezerty) a odstátou vodu při pokojové teplotě. Vodu nalijeme na talířek tak, aby semínka, do lázně vložená, se netopila a alespoň kouskem povrchu vyčnívala nad hladinu. Na výskyt plísně to má vliv minimální - po čase se obejví Ať máte semínka pod vodou nebo ne. Talířek dáme na nějaké teplotně stabilní místo - hodně pěstitelů včetně mě dávala naivně semínka pod lampu nebo na sluníčko - je to k ničemu. Nejen, že to semínkům ničemu nepomůže, ale většina světelných zdrojů hodně topí a ohřívá vodu. A to nehceme - musí stále zůstat na pokojové teplotě.
Než bude vyklíčeno, připravíme se květináčky a půdu. Proti kelímkům nic nemám, ale vesměs jsou malé. Použijeme radši typické květináče na pokojové rostliny s výškou 7-12 cm a průměrem horní části (obvod soklu) 9-10 cm. Rozměry jsou přibližné a objemější samozřejmě nevadí, ale zbytečně překáží. Na dně nejdříve nějakým způsobem přikryjeme drénážní dírky tak, aby je půda neucpala a přebytečná voda mohla odtékat. Možností je mnoho - velkým skelným střepem počínaje a hrubým štěrkem konče. Následně je plníme 1 cm pod okraj směsí půdy pro pokojové rostliny - bývá jemná bez klacků a kůry (cenově 20-30 Kč za 10 l pytel) a písku. Mícháme od oka - tak aby byla půda lehká a vzdušná. Průběžně můžem ostřikovat vodou z rozprašovače (MÍRNĚ - žádné bláto) - nakoupená půda bývá často velmi suchá a pro okamžitou sedbu nepoužitelná (zalévání nepomáhá, voda zůstává na povrchu - všichni známe). Na závěr květináček dáme na talířek (já je nemám a přebytečná voda teče z parapetu na topení) a umístíme na místo, kde chceme pěstovat - buď skříň s nízkowattážní výbojkou (raději zářivku pro pěstování s patřičným spektrem) nebo, jak já dělám, na okno (touto dobou už krásně svítí sluníčko a přisvicování není třeba).
Další den se jdeme na semínka podívat. Některá už možná pukla, možná také pukly všechny anebo taky žádné - nebojte se. Kvalita semínek nemá na rychlost klíčení vliv. Rozhodně nedoporučuji sázet semínka čerstvě puklá. V lázni je necháme ještě minimálně dalších 24 hodin. Co je dobré, vyměnit vodu - vyvarujeme se tak plísně, která je velmi zrádná a pronásleduje všechna vlhká prostředí. Když je klíčky tak asi 7 mm - 1 cm (neberte to vážně - pouze orientační) velké, opatrně je vyndáme a provizorně někde odložíme. Vodu můžeme použít později pro zalévání. Vezmeme tužku a do připravených květináčků vyhloubíme menší dírky. Do každého květináče asi 3 - dostatečně od sebe vzdálené. Co následuje asi každý ví - semínka by měla ze země mírně vyčuhovat, takže žádné 1-3 cm pod zem - to je nesmysl, semínko bude potřebovat světlo a pod zemí by splesnivělo. Mírně zem navlhčíme a nakonec celý květináč pro udržení vlhkosti zakryjeme zavařovačkou. Jako spíše kosmetický a upřesňující doplněk je vhodné květináče opatřit cedulkami se jménem odrůdy a datem klíčení/zasazení pro určení sklizně.
V průběhu dalších dnů semínka zaléváme asi 1x za tři dny - každý den nepotřebují - vlhkost je v přítomnosti kytiček udržována zavařovačkou. Kytičky porostou a někdy po 10 dnech sklenici odstraníme - citlivost opadla a kytkám stačí voda, kterou zaléváme. Pokud se potáhnou moc do výšky, je to známka toho, že mají málo světla. Snadná rada - stonek zahrabeme hlouběji pod zem a dodáme, pokud to lze, více světla. Odhadnout některé hodnoty je někdy hodně těžké, ale myslím si, že klíčem k úspěchu je kromě světla správná vlhkost - ani moc ani málo. Oba extrémy vedou rostliny do záhuby.
Po dobu, co máme kytičky doma je v žádném případě nehnojíme a zastřihávání je relativně zbytečné (samozřejmě pokud pěstujete nějakou indicu á la Bonsai, tak zastřihávat můžete dříve, ale moc bych to nepřeháněl). U mladých kytek způsobí zbytečné zpomalení růstu. Když je ten správný čas - začátek května - bal na místě sázení vyklepneme (pokud to děláte doma, tak doporučuji noviny, protože byste si mohli zahnojit stůl drenážním médiem a hlínou) a do vykutané díry, která je asi o 4 cm hlubší než je výška balu, rostlinu zasadíme. Samozřejmě udržujeme jednotné odstupy (1/2-1 m).
Druhá možnost spočívá ještě v tom, že vykopeme hlubší jámu (tak 1 m hlubokou), kterou vydeme jako korytem a to následně zasypeme půdou pro pelargonie, která obsahuje relativně mnoho přírodního hnojiva - tím oddálíme první aplikování syntetických hnojiv - pokračujeme u klasickým způsobem. Tato metoda se hodí spíše na vysočiny a všude tam, kde je nekvalitní moc hutná podzolová zemina.
Doufám, že jsem Vám alespoň v něčem pomohl. Pokud s něčím nesouhlasíte nebo děláte něco jinak, napište. Nicméně hodně sluníčka a vivat outdoor!
Dodatky: Jedna u návrhů uživatele Majkla byla zavrhnuta - hnojení v prvních tří týdnech pěstování - je to zbytečné a první potřebné živiny dodá půda.

_________________
Mad Head

Semínka od Hlavy

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 16. úno 2014 18:33:19 
Offline
Starší člen

Registrován: pát 14. úno 2014 10:09:59
Příspěvky: 29
Já jsem vyzkoušel několik metod vysazování a nakonec jsem zůstal u jedné jednoduché a osvědčené metody společné pro indoor i outdoor.

Vybraná semínka dávám na dortový talířek na kterém jsou 3 neparfémovaný ubrousky zaleju odstátou upravenou vodou, přikryji dalšími 3 ubrousky popřípadě ještě znovu poleji a přiklopím další talířek. Toto přikrytí je důležité, aby se vám neodpařovala voda pryč, není nic horšího než zaschlá semínka.
Dám to na vyšší místo třeba na obývací stěnu, kde je větší pokojová teplota a každý den semínka kontrolujeme.
Za 2-3 dny už mají semínka většinou klíčky na sázení.

Naklíčená semínka dám do květníku asi 10x10 a hlíny dám jen trochu, tak aby zbylo cca 6-8 cm na dosypání hlíny, protože se rostlinky ze začátku o tuto délku vytáhnou. Klíčky dávám do země asi 0,5 - 1 cm hluboko a zasypu JEMNOU hlínou, tak aby se mohly vyklubat na světlo, takže žádnou hroudu navrch :D . Když se vám to povede můžete jej dát klíčkem dolů, ale pokud ne, tak nevadí protože další manipulací byste mohli klíček poškodit. Rostlinka si s tím poradí.
Drenáž nedělám, protože je to v této fázi zbytečné. To dělám až při případném přesazení do finální nádoby na indoor.

Potom co se rostlinky vytáhnou jen přisypu hlínu až po mateční lístky, jsou tak stabilní a dál už jen čekám až pořádně zakoření a povyrostou.
Pak už jdou buď ven nebo do květináče s 2cm drenáží.

A jedna rada na závěr:
V případě že má rostlinka už mateční lístky venku a pořád je drží slupka, která nechce spadnout stačí několikrát denně rostlinku postříkat rozprašovačem a slupka "sklouzne". Pokud nespadne ani druhý den tak opatrně pomocí špendlíku nadzvedneme šlupku, tak abychom rostlince neublížili.


Přílohy:
klíčení.jpg
klíčení.jpg [ 257.2 KiB | Zobrazeno 15941 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05. led 2016 11:55:33 
Offline
Mazák

Registrován: stř 11. úno 2015 7:08:21
Příspěvky: 58
Tento thread mi přijde spíš jako návod na klíčení a přesazování, než že by se věnoval problémům přemístění z pod lampy pod Slunce. Zajímalo by mě, jestli nemíváte problémy s nakvítáním, přece jen, osmnáct hodin světla a pak najednou venek, kdy toho světla ještě tolik není.
Také bych tímto rád položil dotaz, kdy jste nejdříve dali rostliny ven?


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 

Všechny časy jsou v UTC


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron


Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz